Kroniki Nerdowe #3: Unreal Engine 5, remasterowana Mafia i Diablo II

Kolejny tydzień w tzw. giereczkowie za nami. Był on stosunkowo spokojny, bez większych kontrowersji i afer, acz kilka zrzuconych “bomb” wywołało oczekiwany przez firmy efekt. Słowem: jest o czym pisać i na co czekać.
Zacznijmy od informacji zapewne najmniej “medialnej” na tle całej reszty, czyli tego, że Ubisoft zdecydował się podjąć kroki prawne wobec Apple oraz Google. Katalizatorem do wkroczenia na wojenną ścieżkę z gigantami jest to, że gra Area F2 została przez francuskiego giganta uznana za niemal identyczną kopię Rainbow Six: Siege, która jest dostępna na platformach sklepowych obu firm. Biorąc pod uwagę, że za produkcję odpowiada studio działające pod grupą Alibaba, szanse pozwu są prawdopodobnie średnie. W końcu gry mobilne to jedna wielka plaga klonów popularnych produkcji.
Kontrowersje wokół Doom Eternal nie ustają – acz tym razem kompozytor OST do gry nie ma z nimi nic wspólnego. Niespodziewanie bowiem, już kawałek czasu po premierze, do gry wprowadzono…. system anti-cheat od Denuvo. To już samo w sobie brzmi średnio, a gdy przeczyta się m.in. o tym, że instaluje on sterownik na poziomie systemowego kernela robi się naprawdę nieprzyjemnie. Gracze zareagowali mniej więcej tak, jak się należy spodziewać: eksplozją negatywnych recenzji w sieci.
Plotki o remasterze albo remake’u Diablo II pojawiają się w sieci dość często i jak na razie, nie znalazły żadnego potwierdzenia. Może jednak ta ostatnia ma w sobie przysłowiowe ziarnko prawdy? Źródłem informacji jest francuski serwis Actu Gaming, którego redaktor miał już w przewidzieć poprawnie zapowiedzi Diablo 4 oraz Overwatch 2 – nie żeby była to jakaś wielka tajemnica przez ubiegłorocznym Blizzconem. Podobno za remaster ma odpowiadać Vicarious Visions – co byłoby w sumie interesujące, biorąc pod uwagę, że kod źródłowy gry miał zaginąć dawno temu.
Plotki o remasterowaniu Mafii 2 się potwierdziły…i to aż nadto. Nie tylko bowiem oficjalnie zapowiedziano ukrywany dotąd projekt, ale wręcz ogłoszono zapakowanie całej trylogii w ładne, spójne opakowanie. Tym co najbardziej cieszy to chyba widok świetnie wyglądających screenów z remake’a jedynki, której tego typu lifting zdecydowanie się należał. Na razie otrzymaliśmy co prawda tylko “zapowiedź zapowiedzi” – solidna dawka informacji zapowiedziana została na 19 maja.
Pozostając w temacie remasterów: skoro nijak nikomu nie udaje się stworzyć od wielu lat dobrej gry z Tonym Hawkiem w tytule, postanowiono pójść właśnie w kierunku remasterowania klasyków. I tak powstał Chocapi…. no, wiecie co. Odnowiona jedynka i dwójka Tony Hawk’s Pro Skater ma się pojawić 4 września i zawierać niemal dokładnie to samo, co oryginały (minus kilka utworów, których twórcy nie dogadali się z Activision).
Na koniec zostaje nam demo technologiczne Unreal Engine 5. Wygląda olśniewająco, nowe technologie obiecują wprowadzenie gier na nowy poziom, ale chyba pamiętamy, że i poprzednie dema wyglądały obłędnie dobrze – więc nie nakręcajmy się na to, że nagle gry będą wyglądały jak na tym demie. 😉 Szczególnie, że silnik ma stać się dostępny dla developerów dopiero za ponad rok i obsługiwać wszystkie platformy, w tym Androida. Wątpliwości wyrażają też sami developerzy, zastanawiając się czy nowość faktycznie skróci czas potrzebny na developing wysokiej jakości assetów, czy też raczej go wydłuży.