ARTYKUŁRÓŻNOŚCI

Metalowa Sakura #9

人間椅子, 陰陽座, -OZ-, Phantasmagoria, Presence of Soul

Powracamy po przerwie, spowodowanej po części życiem, a po części minionym już E3. Bez zbędnych ceremonii, oto przed Wami kolejnych pięć kapel z dalekiej Japonii, przy których można żywiołowo “wytupać” dziurę w podłodze.

Sprawdź poprzednie odcinki!

人間椅子

Gatunek

Okres działania

Polecany album

Dostępność online

Progressive heavy/doom metal, hard rock

1987 – do dzisiaj

無頼豊饒, wszystko

Bardzo dobra (spora część dyskografii na Spotify/Deezer)

Patrząc na zdjęcia trio tworzącego Ningen Isu można nigdy nie domyślić się, że jest to ekipa tworząca od wielu, wielu lat zaskakująco przyjemny, przemyślany heavy metal pomieszany z hard rockiem i odrobiną doomu w klasycznym stylu Black Sabbath lub Saint Vitus. Ale w sumie to nic zaskakującego, w końcu 人間椅子 powstało w roku moich urodzin – musi więc być dobre! 😉

人間椅子 docenią szczególnie osoby uwielbiające totalnie old schoolowe podejście do gatunku – z pięknie “chodzącymi” gitarami, na których opiera się wszystko. Riffy są absolutnie #1 dla tego zespołu i nie ma miłośnika gitarowego grania, który nie doceniłby tej swobody w kreowaniu kolejnych zagrywek przez tyle lat. Naprawdę to niesamowite, że próżno w ich dyskografii doszukiwać się czegoś słabego. To najlepsza pochwała ich kreatywności i artystycznego kunsztu. Jak na kapelę z Japonii przystało, 人間椅子 korzysta z tekstów śpiewanych w ich ojczystym języku, od czasu do czasu sięgając po nieco folkowych inspiracji oraz zagrywek kojarzących się z teatrem kabuki. Po części to zbiór artefaktów z innych czasów, którym można się po prostu cieszyć bez końca.

陰陽座

Gatunek

Okres działania

Polecany album

Dostępność online

Heavy metal

1999 – do dzisiaj

魔王戴天

Bardzo słaba (praktycznie nie do znalezienia na Spotify/Deezer)

Pozostajemy w sferze heavy metalu, acz tym razem będzie nieco więcej żywiołu oraz… teatru. Onmyouza to kapela, która od swego poczęcia tworzy muzykę w ilościach niemalże hurtowych, oferując za każdym razem solidną porcję ich “kimono metalu”. Tak, członkowie cały czas paradują w kimonach, czy to na teledyskach, czy na scenie grając przed tysiącami fanów.

陰陽座 garściami czerpie z japońskiego folkloru i tamtejszych mitologii, co ma swoje odbicie w tekstach oraz sposobie aranżacji wybranych utworów. Ogólnie jednak mamy tutaj do czynienia ze smakowitym heavy metalem, w którym jest jednak mniej kultowego Black Sabbath, a więc nieco nowszego podejścia. Nie oznacza to jednak, że w muzyce zespołu brakuje momentów wolniejszych i w ten czy inny sposób nawiązujących do heavy/doom metalu, ale jest tutaj również sporo jaskrawych galopad i czasami wręcz power metalowych szarży.

Na czele kapeli stoi Matatabi, basista i wokalista, który jednak na mikrofonie z reguły ustępuje miejsca Kuroneko, sprawiając że 陰陽座 można uznać za “female fronted” kapelę. Ot, ciekawostka. Inną jest to, że kawałek Kouga Ninpocho był wykorzystany w całkiem udanym, mrocznym anime Basilisk.

-OZ-

Gatunek

Okres działania

Polecany album

Dostępność online

jrock

2004 – 2013

Versus, Rouge

Bardzo słaba (praktycznie nie do znalezienia na Spotify/Deezer)

Oto przykład dobrego jrocka, który śmiało potrafi wkroczyć w mocniejsze regiony gitarowego grania, nie tracąc przy tym swojego stylu. W porównaniu z mnóstwem innych zespołów visual kei, -OZ- osiągnęło w sumie dość sporą popularność i zdołało nawet koncertować na trasie w Europie – osiągniecie, którego może pozazdrościć zdecydowana większość japońskiej sceny. Pomimo tego, -OZ- rozpadło się, pozostawiając za sobą łącznie trzy albumy.

Ale za to jak dobre! Zarówno Rouge, jak i Versus to 12 kawałków mocnego jrocka pełnego żywiołowego tempa i odrobiny szaleństwa tak typowego dla młodych kapel visual kei. Z racji tego, że praktycznie żaden utwór nie trwa dłużej niż 5 minut, całość albumu mija niczym z bicza strzelił, pozostawiając po sobie jedynie ochotę na więcej. Wokalista -OZ- bez wahania sięgał po growle, co może nieco uczulić osoby nie lubiące tej formy wokalnej, ale równie często stosował wysokie tony. Nie jest to oczywiście poziom mistrzów takich jak Kyo z Dir en Grey, ale zdecydowanie wokale można uznać za plus. Najbardziej cieszy jednak ta energia, którą tak cenię w dobrych, jrockowych kapelach.

Phantasmagoria

Gatunek

Okres działania

Polecany album

Dostępność online

jrock/gothic rock

2004 – 2010

Splendor of Sanctuary

Bardzo słaba (praktycznie nie do znalezienia na Spotify/Deezer)

W sumie zastanawiałem się, czy ująć Phantasmagorię w tym zestawieniu. Kapelę znam od lat za sprawą wydanego w 2005 roku albumu Splendor of Sanctuary, ale… na tym się w sumie moja znajomość kończy. Do tego jest to przedstawiciel lżeszej odmiany jrocka, momentami wchodzącego w regiony bardziej typowe dla gotyckiego rocka.

Pomimo tego uznałem, że Phantasmagoria może posłużyć jako przykład “czegoś nieco innego” jeśli chodzi o japoński rock. Oczywiście tylko w perspektywie tej serii. Jeżeli hardcore’owy metal to dla Was za dużo, lubicie lżejsze gitary i nie macie nic przeciwko klawiszom obecnym często w tle, to być może właśnie ten band Was zainteresuje.

Damn, to już 12 lat odkąd to widziałem?

Presence of Soul

Gatunek

Okres działania

Polecany album

Dostępność online

shoegaze

2005 – do dzisiaj

Blinds

Średnia (pojedynczy album na Spotify/Deezer)

Odcinek kończymy wyprawę poza regiony uznawane za rock, bądź metal. Shoegaze to specyficzny, eteryczny odłam alternatywnego rocka, zaskakująco często spotykany w projektach pobocznych osób na co dzień związanych np. z black metalem. Muzyka to specyficzna, można się przekonać albo zupełnie nie zrozumieć dziwnie przestrojonych gitar, zagłuszonych wokali i ogólnie tej całej “ezoteryki”.

Zaproponowany przeze mnie album Blinds to muzyczna podróż – dla niektórych w głąb duszy, dla innych we wspomnienia. Nie znam się na tym gatunku na tyle, aby cokolwiek więcej o nim napisać, Presence of Soul nawet nie jest moim ulubionym przykładem shoegaze, niemniej jest to coś być może wartego poznania. Na wyciszenie bądź kontemplację.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close